Sunday, July 26, 2009

Insan seni ini rapuh nyawanya

Insan seni ini rapuh nyawanya. Selain dari memberi rasa kepada jiwa manusia mereka juga adalah milik alam yang sebenarnya dipinjam sementara, untuk dinikmati yang lain. Mungkin anda tidak perasan apa yang terjadi kepada Bon Scott, John Bonham, Ritchie Valens, Charles Bronson dan terbaru Micheal Jackson. (silalah google kalau nak tau sapa nama2 di atas)



Malam tadi, perginya insan yang bagi aku, mampu mebuka jalan kearah era baru perfileman melayu. Jujurnya, aku tak pandai menilai filem dan aku memang menyampah cerita2 remeh tentang pelumba yang tak tahu punca pendapatnya apa, boss dan dato' yang hanya tanya "apa pemkembangan projek terbaru kita?", bercinta sambil makan tengahari kat atas bangunan dan sewaktu dengannya. Tapi hasil karya yang satu ini aku pasti diam bila menontonnya, there's something yang dia nak cerita. Cuma aku tak suka beberapa pelakon aje, itu personal preferences who cares. Insan itu ialah Yasmin Ahmad. Perginya itu telah memberi tanggungjawab kepada pengkarya filem untuk merealisasikan "ayat politik ni" impian filem melayu dan meletakkan satu standard baru. Bagi aku beliau pergi dalam keadaan yang penuh hormat ketika sedang mencari rezeki yang mana beliau merupakan seorang yang berkerja keras dalam menghasilkan yang terbaik, tiada kompromi lagi kalis kritikan.
Soalannya..who's next? Adakah bakal muncul dari kelompok pembikin filem pendek yang belum tentu karyanya di tayangkan di rumah2 kecil sambil ideanya diciplak lalu dijadikan komoditi, atau anak-anak rumah banglo kereta mewah yang mahu bereksperimentasi dengan kamera sambil menghabiskan wang bapaknya atau tuan tokey produksi yang sudah punya kamera HD termasuk stuntman atau anak anak kecil yang suka membaca..komik sambil mendengar lagu rock?
Post a Comment