Thursday, August 27, 2009

Sekitar Orbit Pemikiran

Untuk makluman, aku seboleh-bolehnya tak mahu bercerita pasal muzik (dan seangkatan dengannya) dalam blog ini. Konsep ..konsep. So kalau nak baca pasal muzik, silalah ke blog aku yang satu lagi ammirhafzan.wordpress.com, tapi dalam bahasa rojaklah!. Dah masuk bulan Ramadhan dah kita ni yea, pejam celik-pejam celik dah nak Hari Raya. Pada saat aku tulis ni, ada kira2 3 minggu lagi Hari Raya. Apa itu Hari Raya? Haa..ini soalan bodoh, yang memerlukan jawapan yang bijak...

Nak kata letih berpuasa, taklah sangat kerana alah bisa tegal biasa bagi aku. Cuma letih pikiran dengan isu-isu semasa dalam dan luar orbit pikiran aku ni. Kerisauan tentang H1N1, due date kerja, upgrade apa yang patut, menyediakan prasarana yang selesa bagi orang2 keliling aku, nak prepare majlis ehem2, future projek, menangani kebodohan manusia, nak pegi bercuti lagi dan macam-macam lagi..

Sampai satu masa aku ni bosan. Bosan dengan segalanya. Tengok lauk di pasar ramadhan pun dah tawar hati, balik-balik ini aja yang aku makan. Bukan aku kedekut, tapi aku anti pembaziran. Aku perlukan agen motivasi. Bukan kem motivasi! Sifat berlumba-lumba dan kompetitif makin reda kebelakangan ini, mungkin kerana kurang zat atau aku berada dalam zon yang amat santai dengan cuaca yang sejuk. Aku perlu membuat sesuatu yang baru..tunggu ya.

Walaubagaimanapun, apa yang paling penting ialah Syukur. Syukur dengan rezeki, kasih sayang, kesihatan, penghormatan dan apa yang ada sekeliling. Bagi aku jika manusia berfikir pasal konsep syukur ini, tak adalah kes-kes dengki berdengki, tamak haloba, kata belakang2, cepat naik angin, bermuka-muka, sedar diri dan sewaktu dengannya. Mari kita renungkan sama-sama kerana ada yang lebih tak bernasib baik dari kita..
Post a Comment