Saturday, August 14, 2010

Tukang Kebun dan Lalang

Hahaha..catchy tak tajuk di atas. Saja aje nak pancing kamu semua baca. Hari ni aku ada sikit mau cerita. Suka tak suka, kita ni dah dalam bulan Ramadhan. Dah 3 hari puasa pun. Biasalah, bulan puasa ni lah yang kita boleh tengok kat pasar ramadhan berkoyan-koyan makanan dijual. Apa yang aku noticed ni mostly harga makin naik. Kalau dulu aku nak beli paru goreng seringgit, kali ni dia boleh jawab "Bang, seringgit tak boleh jual, dua ringgit baru jual". So aku trylah dua ringgit, maka dengan sempoinya aku dapat paru goreng dua sudu yang tahun lepas boleh dibeli dengan seringgit. Nak marah..nak sepak..dosa oo..bulan posa. Pendeka kata, kalau nawaitu nak balun duit bulan puasa ni, alamatnya tak berkatlah usaha kalian..

Beralih pula pasal lalang, sifatnya itu kalau ditiup angin maka ia akan ikut arah angin. Hidup pula menghisap organik di laman. kalau di padang sekolah tu, silap haribulan kenalah potong dengan tukang kebun. Ianya bukan serai yang rupanya agak similar tapi manfaatnya lebih. Lalang ini kalau dilurut, silap hari luka tangan. Maka perlu ada kempen menyembur racun, Round Up Mosanto (ini racun bendang, orang kampung aja tau!). Aku agak serba salah dalam memilih dan mudah terpengaruh, tiada pegangan, maka lalangkah aku ni..? It depends, kalau di adaptasikan kepada manusia, mungkin ya. Ermm..apa lagi yg aku nak shopping ni..
Post a Comment