Tuesday, July 26, 2011

Gig Report : Loudness Live In KL Part 1

Firstly, aku mohon maaf kerana agak lambat menulis, bukan alpa tapi kesihatan kurang mengizinkan. Mungkin faktor cuaca atau kurang vitamin..



Okay, jom cerita Loudness..Pendek kata panjang cerita, amatlah awesome. Personally, konsert ini adalah konsert yang paling berjaya bagi artis rock luar di Malaysia. Kenapa aku kata begitu? Respon yang amat baik, interaktiviti audiens yang padu dan juga amat entertaining!.Ianya boleh dirumuskan dengan sifat Loudness itu sendiri yang faham dengan kerjayanya sebagai pemuzik rock asia..hanya dari asia memahami kehendak budaya asia. Tahniah organizer satu pilihan yang amat tepat pada waktu yang tepat bagi membangkitkan semangat rock tanahair.

Susunan band yang sesuai dimulakan dengan pembukaan dari Shewolves, Satira dan Sofea, merupakan elemen kejayaan acara ini.

Semasa press conference tempohari, aku telah menyaksikan persembahan Satira. Kemudian, aku berkenalan dengan Mus Satira di Red Rooster Reunion. Sempat juga kami bersembang tentang Loudness konsert ini. Beliau amat excited. "This will be our peak moment, dah lama aku tunggu show macam ini, Loudness plays a major influent dalam perjalanan muzik kita, especially rock" katanya. Saat aku hadir di tepi stage KL Live, aku nampak beliau senyum puas. Dengan respons dari singalong audiens lagu Satira, peak moment Satira telah sampai. Setelah menyepi beberapa lama, mereka sepatutnya mula berstrategi untuk material baru. Kombinasi Satira kini makin menyengat dan semestinya mereka looking forward untuk projek seterusnya!





Momentum pemanas ada pada persembahan Sofea yang membuat comeback yang nostalgik. Jujurnya, aku mula merasa "something special" pada saat munculnya Sofea. Munculnya Man Rani di pentas membuatkan audiens mula merasa excited, apalagi bila beliau mula memetik Warlock bassnya. Sukar untuk aku terjemahkan moment ini, anda perlu rasanya di konsert live. Harapan dan keyakinan mula membuatkan Man dan rakannya tidak menghampakan penggemarnya..dan mereka telah membuktikannya. Tahniah Sofea, anda memang lagenda!



Setlist

Hati Syaitan 2)Boneka Pentas 3)Anak Liar 4)Bunga Padang Pasir 5)Orang Timur.



Lineup:

amir,man rani,nahar dan nuar



Bakal bersambung di Part 2!!
Post a Comment