Tuesday, December 18, 2012

Alice Cooper - Trash




Album ke 18 dari lagenda rock horror Amerika, Alice Cooper. Jujurnya, aku tak pernah suka lagu-lagu Alice sebelum aku dengar album Trash ini. Sebelum ini lagu-lagunya ada kurang menarik bagi aku, mungkin perlu disulami dengan visual baru aku suka..seperti pergi konsertnya atau video.  
ini Kane Roberts..ganas ganas..

Aku teringin nak dengar album ini semata-mata kerana Kane Roberts. Masa tu hairmetal memang havoc, URTV pun cover beberapa artikel termasuklah satu artikel tentang gitaris-gitaris hairmetal. Artikel tu sikit saja reviewnya, tapi 2 page gambar hitam putih beberapa gitaris seperti Tom Keifer, Richie Sambora, Steve Clark dll dan semuanya aku tahu muziknya kecuali Kane Roberts ni yang posing dgn gitar bentuk machine gun. Jadi aku ke kedai, beli kaset  Alice Cooper. Tapi rupanya Kane Roberts ni main 1 lagu saja dalam album ni, kebanyakan musician yang main aku tak kenal pada masa tu mcm John McCurry, Hugh McDonald (session bassist Bon Jovi lepas Alec) dll. Nak tengok video tu mana ada sumber.

Album trash ini beli dalam format kaset. Apa yang menarik ialah guitarwork pada intro lagu pertama tu sudah membuatkan aku terus lekat untuk ke track -track yang seterusnya. Album ini beebeza dari album-album sebelumnya kerana ini album comeback Alice selepas zaman suram dan antara album yang paling berjaya di era 80an dalam karier Alice. Kolaborasi dengan Desmond Child dan juga beberapa artis hebat seperti Bon Jovi, Richie Sambora, Joan Jett dll dalam produksi dan penulisan lagu, album ini menjadi hits dan dinominasi utk Grammy 1988.



Bagi aku semua lagu dalam album ni sedap dan boleh main non-stop ulang-ulang. Ini penangan kerja Desmond Child yang biasa kita dengar kerjanya dengan Bon Jovi dan Aerosmith. Fav aku ialah lagu Poison, Bed Of Nails, Hell Is Livin Without You dan Only My Heart Talkin.



Post a Comment