Wednesday, May 15, 2013

Helloween - Straight Out Of Hell

Wowoww..ketika menulis post ini, saya sedang mendengar buah tangan terbaru Andi Deris dan kuncu2nya. jujurnya saya agak sangsi dengan prestasi Helloween beberapa album sebelum ini. Bermula era tahun 2000 dengan rabbit Dont come Easy (2003), keeper Of Seven Key Legacy (2005), Unarmed: Best Of (2010) dan 7 Sinners (2010), mereka gagal meyakinkan saya untuk membeli CD apatah lagi untuk mendengar lagunya berulang2 seperti dulu. Aku amat kecewa dengan 7 Sinner, apakah mereka ini cuba jadi trendy dengan follow arus muzik metal ala metalcore atau hanya album cuba-cuba. 7 Sinners membuatkan aku sudah tak checkout apa perkembangan Helloween yang dulunya aku follow hari-hari.


Ok! Straight Out of Hell, alamak tajuknya ganas semacam aja, adakah ini penyudahnya jadi macam 7 Sinners? Aku memang total salah, amat salah. Album ini membentuk kembali formula Weikath era Time Of the Oath dan Master Of The Rings. Mesti korang dah mula seronok mendengarnya khabar gumbira ini..ahahaha. Mungkin SOOH ini tidak sebagus album Time OtO atau Master OTR tetapi sudah menampakan mereka telah kembali ke arah itu. Ianya lebih dekat dengan album Gambling With The Devil tetapi lebih melodi.


Helloween adalah "headmaster" dan Weikath adalah "guru" dalam chorus2 cantik yang menaikan semangat utk menyelak balik koleksi album power metal lama-lama. Elemen epik dan juga guitarwork yang cukup-cukup (ngam soi) adalah antara formula yang diulang kembali dalam album ini tetapi dengan perisa yang lebih moden. Aku salah lagi! Lepas album Gambling aku fikir Andi Deris ni sudah pancit dan bakal hilang dengan lagu-lagu yang biasa2 saja apatah lagi dengan banyaknya effect suaranya dalam 7 Sinners. Tetapi dalam album ini, Deris ni mcm baru mula semangatnya, vokal yang power, high pitch dan juga tenaga banyak di hidangkan dalam album ini, dia lambat lagi mau pencen kalu macam ni.


Saya pernah saksikan Helloween beraksi di Spore, masa itu Danni Loed ini baru join band. Drummingnya sudah bagus pada masa tu, kini lebih baik. Aku rasa adanya perisa muda sepertinya membuatkan elemen songwriting dan rhythm groove album ini lebih bertenaga dengan pattern2 drum yang bertenaga lagi kreatif berpadu cantik dengan bass Markus Grobkopf,. Album ini ada keyboard, album lain pun ada jugak tapi sederhana nya pengunaan keyboard juga adalah "success key" bagi power metal acuan Helloween di sini. Kalau nak cerita bab gitar ni, penjang ceritanya kerana ini album guitarwork acuan helloween, melodik, speedy tapi diselit dengan emosi. Double lead Sascha Gerstner dan Micheal Weikath, memang lazat dan menepati lagu dan ada juga line gitar iras-iras era Weikath dan Hensen.


Personally aku suka track Far From The Stars, Waiting for The Thunder, Straight Out Of Hell, Years ( agak kompleks lagu ni), Another Shot Of Life (ini ala2 Scorpions + Manowar) dan Church Breaks Down (old school sikit gitar gulung2 best). Hold me in Your Arm pulak satu taruhan ballad dalam album ini, tidak sebaik Forever And One tetapi memuaskan hati. Album yang boleh dibeli dalam beberapa bulan ini, dan pastunya akan ada kat rak CD aku tak lama lagi. Helloween satu band yang "fun" untuk dinikamt live, kiranya ada peluang tampil di Kuala Lumpur amatlah rugi jika dipersiakan..a must go show!
Post a Comment