Friday, July 12, 2013

Metallica di Kuala Lumpur !


Akhirnya! Band agung yang ditunggu oleh ramai penggemar muzik berat tua dan juga muda. Dari yang tak tahu apa pasal Cliff Burton hinggakan peminat K-Pop pun kecoh pasal kunjungan Hetfield dan gengnya ni.  Ada cerita disebalik ini semua. Apa tidaknya, mereka pernah mengecewakan Malaysia dan Indonesia dengan hanya berkonsert di Singapure pada 1993. Apabila di umumkan kesahihannya utk main di Spore, aku cepat2 beli tiket , yang paling mahal pulak tu. Maka kacau bilaulah sambutan Hari Raya tahun ini. Sejurus lepas tu pulak, di umumkan main di KL. Agak kecewa dengan percaturan ini, tetapi aku ada sebab munasabah untuk hadir di kedua2 show. Aku sejujurnya agak kecewa dengan album-album mereka ini selepas era Black album. Bagi aku mereka ini sudah mula kaya dan selesa, mungkin juga mula trendy. Jangan tanya aku tentang album-album mereka berambut pendek seperti Load, Reload, Death Magnetic dan apalagi St Anger, kerana aku terus kecewa dengan Metallica.



Namun, berdasarkan setlist tour mereka, aku masih menaruh harapan yang Metallica masih mengerti akan kehendak die hard fan mereka dengan menyajikan Blackened, Whiplash, Four Horsemen, Battery dan lagu-lagu era kegemilangan mereka sebagai antara peneraju pergerakan muzik trash satu masa dahulu.


Aku agak old school. Aku masih tidak boleh menerima Hetfied beraksi dengan gitar ESP ala Les Paul. Rasanya janggal. hetfield bagi aku segak dengan Explorer shape gitar (bukan ESP yg ada sekarang) seperti Gibson/ESP era 80/90an. Tetapi apa peduli lagi, mereka di depan mata, aku buka hati, mata dan telinga untuk menikmati sesuatu yang tertunda selama 20 tahun.


Excited? yes, aku tetap excited dengan Metallica walaupun aku telah stop mengumpul material mereka sehingga Load. Aku masih looking forward agar Metallica menghasilkan material baik, walaupun aku tahu mereka ini tidak akan kembali ke zaman Ride The Lightning. Muzik mereka merupakan peneman aku di sekolah asrama, pengasah minda aku di gitar kapok dan juga penguat semangat di kala memberontak jiwa muda.

Welcome to Malaysia..

METALLICA LIVE IN MALAYSIA
DATE : 21 AUGUST 2013
VENUE : STADIUM MERDEKA KUALA LUMPUR
TICKET : ROCK ZONE (RM680/RM550/RM450) FREE SEATING (RM380/RM350/RM195)

Beli tiket online di www.ticketcharge.com.my



Post a Comment